top of page

עובדות מעניינות על קפה – חלק ב'



במאמר קצר זה נמשיך לסקור את צמח הקפה וההיבט הפיזיולוגי.

כאמור, הפרחים הראשונים נוצרים בגיל 3-4 שנים לאחר השתילה, צבע הפרחים לבן קרם בניחוח מתוק, הפרחים מופיעים באשכולות בציר העלים.

אחרי שהפרחים מתבגרים ונובלים, השחלות מתפתחות לאט לאט והופכות לחנטים קטנים סגלגלים באורך של עד 18 מ"מ ובקוטר 10-15 מ"מ, בהתחלה הם ירוקים, לאחר מכן מבשילים והופכים לצבע אדום או צהוב בוהק (המכונים 'דובדבנים'), בשלב זה הם מוכנים לקציר.

נפוץ למצוא פריחות המכילות פירות ירוקים ודובדבנים בשלים בשטח על אותו ענף, לכן קטיף הקפה מתרחש כמה פעמים, כל פעם נקטפים הפירות הבשלים ונשארים של השיח פירות שטרם הבשילו.

פולי הקפה הם הזרעים, שני זרעים לכל פרי. כל פול קפה מכוסה בשכבה דקה (טגומנט) הקרויה גם "silver skin", שמחוצה לו נמצאת שכבה נוספת בצבע מעט צהבהב הקרויה פרחמנט (Parchment),

הזרעים עטופים בעיסה רירית הנוצרת בין שכבות אלו הנקראת (מוציגל) וקרויה גם "בשר הקפה". הפולים, המתפתחים בתוך הדובדבן, משמשים כאלמנט הבסיסי לייצור קפה קלוי וטחון, אבקות קפה מסיסות ומשקאות קפה.

למרות שאפשר לרבות שיחי קפה על ידי הרכבות צמחים או על ידי נטילת ייחורים, הנוהג המסחרי המקובל הוא גידול הצמחים מזרעים שיש להם אחוזי לחות מתחת ל -30%.

במשתלה, הזרעים נזרעים פנימה בזהירות למגשי הנבטה, לאחר שנבטו והתחזקו, הם עוברים למכלים גדולים יותר לצמיחה והקשחה נוספת, לפעמים מכוסים בשכבת חול או ורמיקוליט, עם הצללה לצורך הגנה מאור שמש חזק.

לאחר מכן ניתן לשתול את השתילים בשטח בגובהן 20-30 ס"מ. צפיפות שתילה אופיינית של שיחי קפה היא של 2500–3000 צמחים לדונם אופיינית.

פולי הקפה מורכבים מאנדוספרם (שכבת הזנה) ומעובר – אשר ינבט ויגדל לצמח עטופים בשני קליפות: שכבה חיצונית (parchment) ושכבה פנימית (silver skin) .

A – פרחמנט (Parchment)

B - סילבר סקין (silver skin)

C - אנדוספרם

הזרע, הנקרא פולי הקפה הירוק, הוא קשה ובצבע ירוק כחלחל. שכבת silver skin צמודה היטב לזרע ומעליה השכבה הבשרנית והרירית.

הפרחמנט היא שכבה קשיחה ומזכירה נייר, ומסיבה זו נקרא לעתים קרובות 'הפרגמין' .

לפני שליחת הפולים לקלייה, פולי הקפה מאוחסנים בדרך כלל עם שכבת הפרחמנט מכיוון שהיא משמשת כמחסום המגן מפגעי הסביבה.


להתראות במאמר הבא!


מקור:

Coffee

Carla Rodrigues*, Rodrigo Maia*, Miguel Ribeirinho{,

Peter Hildebrandt{, Loren Gautz}, Thomas Prohaska}, Cristina Ma´guas*

64 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page